Insight

Rollen in een SaaS-bedrijf: Bouw je team tijdens de groeifase

Joij

Veel startup-oprichters beginnen alleen of met een mede-oprichter aan hun producten te werken om het product van de grond te krijgen. Vaak werken ze zonder budget, dromend van het verkrijgen van seed-financiering. Maar zodra ze het krijgen, dient zich een nieuwe uitdaging aan: wie moeten ze als eerste aannemen? De fondsen zijn misschien niet voldoende voor een groot team, dus er is een behoefte om te prioriteren en te beginnen met de meest essentiële professionals.

Voor het Bouwen van een Team

Begin met de behoefte: denk na over je doel en wie je kan helpen om daar te komen. Voeg nieuwe teamleden geleidelijk toe. Het in één keer aannemen van vijf mensen maakt het moeilijk om elk nieuw teamlid te onboarden en goed teamwork te vestigen.

1. Ontwerpers

Ervaring leert ons dat je vroeg of laat toch een ontwerper moet inhuren. Ontwerpers helpen je bij het creëren van een goede gebruikerservaring en het verkrijgen van meer tevreden gebruikers. Belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) voor ontwerpers zijn onder andere bruikbaarheidsstatistieken, conversieratio en Net Promoter Score (NPS).

3. Marketingmanager

Een van de doelen van een aspirant-startup is om je SaaS-bedrijf te promoten en nieuwe gebruikers te werven. Een marketingmanager is verantwoordelijk voor het creëren van verschillende marketingcampagnes. KPI's voor marketingmanagers zijn onder andere gegenereerde leads, klantacquisitiekosten (CAC) en unieke bezoekers.

4. Salesmanager

Er is een algemeen misverstand dat geweldige SaaS-producten zichzelf verkopen. Als je vastbesloten bent om je winst sneller te maximaliseren, heb je een salesmanager in je team nodig. KPI's voor salesmanagers zijn onder andere het aantal demo's, demo's winnen, nieuwe maandelijkse terugkerende inkomsten (MRR) en de gemiddelde omzet per account.

5. Klantensuccesmanager

Zodra je je eerste klanten krijgt, moet je met hen communiceren, hen helpen verschillende productgerelateerde problemen op te lossen en waardevolle feedback te ontvangen. KPI's voor klantensuccesmanagers zijn onder andere tijd tot eerste reactie, NPS en uitbreiding van MRR.

6. CTO (Chief Technical Officer)

Op het groeipunt neemt het aantal taken toe en zelfs als de oprichter in het begin kan optreden als een manusje-van-alles, hebben ze op dit punt hulp nodig. KPI's voor CTO's zijn onder andere snelheidsratio en code-dekkingspercentage.

7. Product owner

De product owner is de schakel tussen het doelpubliek en het ontwikkelingsteam die streeft naar het maximaliseren van de productwaarde en het combineren van alle gebruikersverhalen in een product-backlog.

Bij Codigital begrijpen we de essentiële rollen die nodig zijn om een SaaS-bedrijf te laten groeien. Met een team van ervaren professionals zijn we hier om je te helpen bij elke stap van het proces, van concept tot implementatie. Neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe we je kunnen helpen je SaaS-product naar een hoger niveau te tillen.